Poniżej znajdziecie opis i sposoby wykonania prób oraz narzędzia informatyczne przydatne przy ich przeprowadzaniu. Do niektórych testów dołączone są wyniki i punktacje. Proszę pamiętać, że podane normy nie zawsze będą idealne dla Twoich uczniów, ponieważ uwzględniają one określone populacje, dlatego też należy traktować je orientacyjnie. W ocenianiu zdolności koordynacyjno - kondycyjnych bierzemy pod uwagę przede wszystkim postęp ucznia w usprawnianiu.
Tworzenie lekkoatletycznych przeliczników (tabel) punktowych
Uniwersalny program do przeliczania wyników na punkty
Na stronie znajdziecie następujace testy: |
- MTSF (opis prób, tabele punktowe, programy przeliczeniowe) |
- Eurofit (opis prób) |
- Test Chromińskiego (opis prób, tabele punktowe) |
- ISF Zuchory (opis prób, tabele punktowe, programy przeliczeniowe) |
- Próba Harwardzka (opis próby, wzór obliczeniowy, punktacja) |
- Test Coopera (opis próby, tabele punktowe |
- Inne testy (Polska, Europa, Åšwiat) |
Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej
Bateria testów składa się z 8 prób. Badania sprawności fizycznej zaleca się przeprowadzić w ciągu 2 dni, przy czym próby l. 2, 3 w pierwszym, zaś 4, 5, 6, 7, 8 - w drugim dniu. Jeśli cały test stosuje się w ciągu jednego dnia, wskazane jest, aby wytrzymałość mierzyć na końcu. Ze sposobem wykonania poszczególnych prób należy dokładnie zapoznać badanego, bezpośrednio przed ich właściwym wykonaniem. Badany powinien ćwiczyć w odpowiednim stroju (krótkie spodenki, koszulka, tenisówki), po dokładnej rozgrzewce. Wszystkie próby i ich pomiary muszą być przeprowadzone ściśle według instrukcji.
l. Bieg 50 m - próba szybkości biegowej:
a) wykonanie
Na sygnał "na miejsca" testowany staje nogą wykroczną za linią startową w pozycji startowej wysokiej (nie stosuje się startu niskiego). Następnie na sygnał "start" biegnie jak najszybciej do mety.
b) pomiar
Czas mierzy się z dokładnością do 1/10 sekundy. Liczy się wynik lepszy z dwóch wykonanych prób.
c) uwagi
Na każdego badanego przypada jeden mierzący czas. Bieżnia powinna być prosta, powinna posiadać tory, oraz znajdować się w dobrym stanie. Próby należy przeprowadzać w dobrych warunkach atmosferycznych - względnie bezwietrznych i przy optymalnej temperaturze powietrza.
d) sprzęt i pomoce
czasomierze, lista badanych.
2. Skok w dal z miejsca - próba mocy (siły nóg):
a) wykonanie
Testowany staje za linią, po czym z jednoczesnego odbicia obunóż wykonuje skok w dal na odległość, do piaskownicy lub na materac.
b) pomiar
Skok mierzony w cm, wykonuje się dwukrotnie. Liczy się wynik skoku lepszego. Długość skoku zawarta jest pomiędzy linią skoku a ostatnim śladem pięt. c) uwagi
Skok z upadkiem w tył na plecy jest nieważny i należy go powtórzyć.
d) sprzęt i pomoce
Piaskownica lub 2 materace, taśma miernicza, kreda, lista badanych.
3. Bieg wytrzymałościowy - próba wytrzymałości:
1000 m - dla mężczyzn i chłopców powyżej 12 lat 800 m - dla kobiet i dziewcząt powyżej 12 lat 600 m - dla dzieci do 12 lat
a) wykonanie
Na sygnał "na miejsca" badany staje za linią startu w pozycji startowej wysokiej. Na sygnał "start" biegnie odpowiadającym mu tempem do linii mety.
b) pomiar
Czas mierzy się z dokładnością do l sekundy
c) uwagi
Bieżnia powinna być równa i dobrze przygotowana. Próbę należy przeprowadzać w dobrych warunkach atmosferycznych -względnie bezwietrznych i przy optymalnej temperaturze powietrza.
d) sprzęt i pomoce
czasomierze, lista badanych
4. Pomiar dynamometryczny siły dłoni:
a) wykonanie
Badany ściska dynamometr dłoniowy ręką silniejszą. Nadgarstek powinien znajdować się w przedłużeniu linii przedramienia. W czasie wykonania próby ręka testowana nie może dotykać żadnej części ciała.
b) pomiar
Siła dłoni mierzona jest w kilogramach. Liczy się pomiar lepszy z dwóch prób.
c) uwagi
Dynamometr powinien być dopasowany do wielkości dłoni tak, aby drugie stawy palców mieściły się na jego rączce. Wymachy ręką w czasie pomiaru są niedozwolone, gdyż może to zmienić wartość wyniku. Wykonaniu próby powinna towarzyszyć pełna koncentracja psychiczna, ponieważ pomiar musi być odzwierciedleniem maksymalnej siły dłoni testowanego.
d) sprzęt i pomoce
dynamometr dłoniowy, magnezja, lista badanych.
5.I. Podciąganie na drążku próba siły rąk i barków:
a) wykonanie
Z przystawionego krzesła badany przechodzi do zwisu nachwytem. Ręce znajdują się na szerokości barków. Na sygnał "start" testowany ugina ręce podciągając się na wysokość podbródka, po czym bez chwili odpoczynku przechodzi do zwisu prostego. Ćwiczenie powtarza się aż do chwili zmęczenia.
b) pomiar
Próba wykonana jest l raz. Liczy się ilość pełnych podciągnięć na wysokość podbródka.
c) uwagi
Test należy przerwać, jeśli badany zrobi przerwę wynoszącą 2 sekundy i dłuższą. Drążek winien być tak usytuowany, by testowany wykonywał próbę w pełnym zwisie. Testowanemu należy uniemożliwić ruchy wahadłowe nóg i całego ciała, stojąc przed nim lub pomagając sobie ręką.
d) sprzęt i pomoce
drążek lub poręcze, magnezja, taboret.
5.II. Wytrzymanie w zwisie na drążku - próba siły rąk i barków:
a) wykonanie
Z przestawionego krzesła badany przechodzi do zwisu nachwytem o ramionach ugiętych. Dłonie winny znajdować się na szerokości barkowa Na sygnał "start" zaczyna się próba zwisu i trwa aż do zmęczenia. Podbródek w czasie trwania testu winien znajdować się wyraĹşnie nad drążkiem.
b) pomiar
Próba wykonywana jest l raz. Liczy się ilość wytrzymanych sekund w wspomnianej pozycji. Pomiar kończy się z chwilą, gdy podbródek znajduje się poniżej drążka.
c) uwagi
Drążek musi być tak usytuowany, by badany wykonywał próbę w pełnym zwisie.
d) sprzęt i pomoce
drążek lub poręcze, krzesło, magnezja.
6. Bieg zwinnościowy:
a) wykonanie
Na sygnał "na miejsca" badany staje na linii startu. Na komendę "start" biegnie do drugiej linii (odległość 10 m), podnosi z półkola klocek, po czym wraca na linię startu, gdzie kładzie klocek (klocek nie może być rzucony). Następnie biegnie po drugi klocek i wracając kładzie go ponownie w półkolu.
b) pomiar
Próbę wykonuje się dwukrotnie. Liczy się lepszy czas, mierzony z dokładnością do 1/10 s Próba zostaje zakończona z chwilą, gdy drugi klocek znajduje się w półkolu.
c) uwagi
Próba zostaje unieważniona, gdy klocek jest do półkola wrzucony. Tak wykonaną próbę należy powtórzyć.
d) sprzęt i pomoce
czasomierze, dwa klocki o wymiarach 5x5x5 cm, półkole.
7. Skłony w przód z leżeniem tyłem przez 30 s - próba siły mięśni brzucha:
a) wykonanie
Badany leży na macie z rozstawionymi na szerokość 30 cm stopami i kolanami ugiętymi pod kątem prostym. Ręce splecione na karku. Testowanemu pomaga partner, który przytrzymuje stopy tak, aby me odrywały się od podłoża. Na sygnał "start" badany wykonuje skłony w przód dotykając łokciami kolan następnie wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie trwa 30 sekund.
b) pomiar
Notowana jest ilość wykonanych skłonów w ciągu 30 sekund.
c) uwagi
Badanego nie dyskwalifikuje się w wypadku, gdy robi dłuższe przerwy w czasie wykonywania skłonów.
d) sprzęt i pomoce
mata, czasomierz.
8. Skłon tułowia w przód - próba gibkości:
a) wykonanie
Badany staje na taborecie tak, by palce stóp obejmowały jego krawędĹş, stopy zwarte, kolana wyprostowane. Następnie wykonuje skłon w przód, zaznaczając jak najniżej palcami rąk ślad na przymocowanej w tym celu do taboretu podziałce.
b) pomiar
Próbę wykonuje się dwukrotnie, wynik odczytywany jest w cm.
c) uwagi
Sztywna podziałka jest tak umocowana, że jej 50 cm znajduje się na wysokości styku stóp z powierzchnią podpórki. Podpórka powinna mieć 15 cm wysokości i znajdować się 50 cm od ściany. W czasie wykonywania próby badany trzyma nogi wyprostowane. Skłon należy wykonać płynnie bez gwałtownych przyruchów.
d) sprzęt i pomoce
podpórka (wys. 15 cm), podziałka o długości 100 cm.
Europejski Test Sprawności Fizycznej - Eurofit
Bieg na 60 m ze startu niskiego.
Wyniki z proponowanÄ… ocenÄ….
Bieg na 60 m - dziewczęta
Klasa | Ocena | Ocena | Ocena | Ocena |
IV SP | 10,2 | 10,7 | 11,2 | 11,7 |
I G | 9,4 | 9,9 | 10,4 | 10,9 |
Bieg na 60 m - chłopcy
Klasa | Ocena | Ocena | Ocena | Ocena |
IV SP | 9,9 | 10,3 | 10,7 | 11,1 |
I G | 8,6 | 9,2 | 9,6 | 10,3 |
Rzut piłką ciężką (3 kg) - dziewczęta
Klasa | Ocena | Ocena | Ocena | Ocena |
IV SP | 4,10 | 3,60 | 3,20 | 2,80 |
I G | 6,00 | 5,50 | 5,00 | 4,50 |
Rzut piłką ciężką (3 kg) - chłopcy
Klasa | Ocena | Ocena | Ocena | Ocena |
IV SP | 4,90 | 4,30 | 3,90 | 3,50 |
I G | 7,30 | 6,70 | 6,10 | 5,50 |
Bieg na 600 m - dziewczęta
Klasa | Ocena | Ocena | Ocena | Ocena |
IV SP | 2,12 | 2,43 | 3,04 | 3,23 |
I G | 2,04 | 2,35 | 2,56 | 3,15 |
Bieg na 1000 m - chłopcy
Klasa | Ocena | Ocena | Ocena | Ocena |
IV SP | 3,45 | 4,17 | 4,42 | 5,01 |
I G | 3,20 | 3,50 | 4,15 | 4,35 |
Indeks Sprawności Fizycznej Zuchory Aplikacja do przeliczania wyników na oceny testu
Szybkość - Szybki bieg w miejscu przez 10 sek. z wysokim unoszeniem kolan i klaśnięciem pod uniesioną nogą. Liczymy liczbę klaśnięć.
Skoczność - Skok w dal z miejsca. Odległość mierzy skaczący własnymi stopami. (wynik zaokrągla się do "całej stopy")
Siła ramion - Zwis na drążku (może być np. gałąĹş). Wykonywanie ćwiczeń o narastającym stopniu trudnośi (patrz tabela).
Gibkość - Stanie w pozycji na baczność. Wykonanie ciągłym powolnym ruchem skłonu tułowia w przód bez zginania nóg w kolanach.
Siła mięśni brzucha - Leżenie tyłem, uniesienie NN tuż nad podłożem. Wykonywanie jak najdłużej ćwiczenia - "nożyce poprzeczne".
Wytrzymałość - Bieg ciągły - dwa warianty przeprowadzenia próby: bieg w miejscu w tempie około 120 kroków na minutę - mierzymy czas biegu, bieg na odległość - mierzymy przebiegnięty dystans.
Punktacja w poszczególnych próbach.
Szybkość
Dziewczęta | Chłopcy | Punkty |
12 klaśnięć | 15 klaśnięć | minimalny 1 pkt |
16 klaśnięć | 20 klaśnięć | dostateczny 2 pkt |
20 klaśnięć | 25 klaśnięć | dobry 3 pkt |
25 klaśnięć | 30 klaśnięć | bardzo dobry 4 pkt |
30 klaśnięć | 35 klaśnięć | wysoki 5 pkt |
35 klaśnięć | 40 klaśnięć | wybitny 6 pkt |
Skoczność
Dziewczęta | Chłopcy | Punkty |
5 stóp | 5 stóp | minimalny 1 pkt |
6 stóp | 6 stóp | dostateczny 2 pkt |
7 stóp | 7 stóp | dobry 3 pkt |
8 stóp | 8 stóp | bardzo dobry 4 pkt |
9 stóp | 9 stóp | wysoki 5 pkt |
10 stóp | 10 stóp | wybitny 6 pkt |
Siła ramion
Dziewczęta | Chłopcy | Punkty |
zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 3 sek. | zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 5 sek. | minimalny 1 pkt |
zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 10 sek. | zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 10 sek. | dostateczny 2 pkt |
zawis na jednej ręce, wytrzymanie 3 sek. | zawis na wyprostowanych rękach, podciągnięcie się oburącz, tak aby głowa była wyżej niż drążek, wytrzymanie 3 sek. | dobry 3 pkt |
zawis na jednej ręce, wytrzymanie 10 sek. | zawis na wyprostowanych rękach, podciągnięcie się oburącz, tak aby głowa była wyżej niż drążek, wytrzymanie 10 sek. | bardzo dobry 4 pkt |
zawis na wyprostowanych rękach, podciągnięcie się oburącz, tak aby głowa była wyżej niż drążek, wytrzymaj 3 sek. | zawis, podciągnięcie się oburącz, wolne opuszczenie jednej ręki, wytrzymanie 10 sek. | wysoki 5 pkt |
zawis, podciągnięcie się | zawis, podciągnięcie się | wybitny 6 pkt |
Gibkość
Dziewczęta | Chłopcy | Punkty |
chwyt oburÄ…cz za kostki | chwyt oburÄ…cz za kostki | minimalny 1 pkt |
dotknięcie palcami obu rąk palców stóp | dotknięcie palcami obu rąk palców stóp | dostateczny 2 pkt |
dotknięcie palcami obu rąk podłoża | dotknięcie palcami obu rąk podłoża | dobry 3 pkt |
dotknięcie wszystkimi palcami (obu rąk) podłoża | dotknięcie wszystkimi palcami (obu rąk) podłoża | bardzo dobry 4 pkt |
dotknięcie dłońmi podłoża | dotknięcie dłońmi podłoża | wysoki 5 pkt |
dotknięcie głową kolan | dotknięcie głową kolan | wybitny 6 pkt |
Siła mięśni brzucha
Dziewczęta | Chłopcy | Punkty |
10 sek | 30 sek | minimalny 1 pkt |
30 sek | 1 min. | dostateczny 2 pkt |
1 min. | 1,5 min. | dobry 3 pkt |
1,5 min. | 2 min. | bardzo dobry 4 pkt |
2 min. | 3 min. | wysoki 5 pkt |
3 min. | 4 min. | wybitny 6 pkt |
Wytrzymałość
Dziewczęta | Chłopcy | Punkty |
1 min. 200 m | 2 min. 400 m | minimalny 1 pkt |
3 min. 500 m | 5 min. 1000 m | dostateczny 2 pkt |
6 min. 1000 m | 10 min. 2000 m | dobry 3 pkt |
10 min. 1500 m | 15 min. 2500 m | bardzo dobry 4 pkt |
15 min. 2000 m | 20 min. 3000 m | wysoki 5 pkt |
20 min. 2500 m | 30 min. 4000 m | wybitny 6 pkt |
Ocena uzyskanych punktów w stosunku do wieku ćwiczących.
Wiek ucznia | Minimalna | Dostateczna | Dobra | Bardzo dobra | Wysoka | Wybitna |
6 lat 7 lat 8 lat 9-10 lat 11-12 lat 13-15 lat 16-18 lat 19-25 lat | 5 6 6 6 6 6 6 6 | 8 9 10 11 11 12 12 12 | 11 12 13 15 16 17 18 18 | 14 15 17 19 20 22 23 24 | 17 18 21 23 25 27 28 30 | 20 22 25 27 29 31 33 35 |
Aplikacja do przeliczania wyników na oceny testu
Próba Harwardzka
Uczeń wchodzi na stopień (wysokość 46 cm dla dziewcząt i 51 cm dla chłopców) w tempie 30 wejść na minutę w ciągu 5 minut. Po zakończeniu próby, badany siedzi, a my wykonujemy mu 3 pomiary tętna w odcinkach 30 sekundowych w następujących odstępach:
od 1' do 1'30" - wartość A
od 2' do 2'30" - wartość B
od 3' do 3'30" - wartość C
Otrzymane pomiary tętna podstawia się do wzoru:
Ww = | czas pracy w sekundach X 100 2 X (A + B + C) |
Uwaga!
W przypadku jeśli uczeń nie wykonywał ćwiczenia przez 300 sekund (5 minut) podajemy faktyczny czas przeprowadzania próby.
Punktacja za uzyskany wynik.
do 55 pkt - zła kondycja
56 - 64 pkt - słaba kondycja
65 - 79 pkt - przeciętna kondycja
80 - 89 pkt - dobra kondycja
pow. 90 pkt - bardzo dobra kondycja
Test Coopera - bieg 12 min.
- Test powinien być przeprowadzony na bieżni okrężnej - najlepiej 400 m
- Dla ułatwienia pomiaru należy przy bieżni ustawić chorągiewki co 25 - 50 m
- Uczniów należy podzielić na grupy o podobnych zdolnościach kondycyjnych
Normy dla chłopców (w metrach) | Normy dla dziewcząt (w metrach) |